torstai 11. syyskuuta 2014

ELÄMÄ JA AURINKO - ikinuorten avoin hyvinvointi- ja kulttuuriklubi


"Kullakin paikalla on oma aikansa, jona sitä on katseltava, jolloin sen tunnelma on vahvin"
                                                                                                                                         (F. E. Sillanpää)

Tämä vielä luonnosvaiheessa, mutta korvaa siis entisen Kurjenmäkikodin päivätoiminta-nimikkeen (joka on tylsä ja harmaa eikä vastaaa tarkoitustaan enää tässä ajassa). Jaana: vedän siis sanani takaisin, "klubi" lienee sittenkin osuvin...

8 kommenttia:

  1. Aiwan sairaan nopeeta toimintaa....heikompaa vois huimata ;-)

    VastaaPoista
  2. Mietin vielä, että onko tuo avoin sana tarpeen/hyvä? Kuitenkaan kaikki eivät valitettavasti ainakaan tällä hetkellä mahdu mukaan...

    VastaaPoista
  3. Susanne: "avoin" tarkoittaakin tässä yhteydessä avoimuutta, läpinäkyvyyttä, uutta ajattelua/innovaatiota päivätoiminnan uudistamiseksi....

    VastaaPoista
  4. Kylläpä on hienon näköistä. Avoimuus tarkoittaa varmasti juuri tuota, mitä Raija sanoo. Mutta mitä jos oikeasti tarkoittaa myös avoimuutta tulla? Tiloissa on yleensä tilaa illalla, viikonloppuisin ainakin... Kun luovumme ajatuksesta, että palvelujen käyttäjä on kohde, jota palvelullaan... Niin mitä jos eri ikäisiä ihmisiä on paikalla käyttäjän ja tuottajan rooleissa? Mitä jos siellä on lukion kursseja? Kansalaisopiston juttuja? Tavoitteena vaikka 18 tuntia joka päivä avoinna? Ainakin idean se, että ovi on auki kaikille, voi olla alusta sille radikaalille muutoksellle. Jos Hämeenkyrössä on alle 3000 73 vuotta täyttänyttä ja jokainen kävisi kerran kuukaudessa.ei se olisi kuin 100 kävijää päivässä. Jos jokainen kävisi joka viikko, ei se olisi kuin 400 kävijää päivässä. Jos jokainen kävijä olisi keskimäärin kaksi tuntia ja kaikki kävisivät joka viikko ei se taitaisi olla kuin 50 kävijää kerralla.... Jos tuotantolähtöisesti ajatellaan, kaikki eivät mahdu mukaan. Jos asiakaslähtöisesti oikeesti ajatellaan, ei esteitä tarvitse asettaa :)

    VastaaPoista
  5. Aivan, suuressa kuvassa asiakas palveluiden tuottajan roolissa varmasti toteutuukin, ainakin jossain määrin. Omissa visioissa olen näin ajatellut ja varsinkin sitten, kun pääsemme väljempiin tiloihin Siljankodin alakertaan. Toki mahdollisimman kattava käyttöaste on mös taloudellisesti tärkeää pohtia, voisi ajatella sähköistä kulkukorttia, jolla pääsee tiloihin myös illalla (kuntosalille jne), jolloin ei ole/tarvitse olla henkilökuntaa paikalla. Tanskassa on toteutti avoimuuden mallia jo aika pitkälle ja minustakin mallia voisi kokeilla Hämeenkyrössä. Täällä keskustassa on jo nyt paljon palveluita rollaattorimatkan päässä ja täytyy muistaa ne 680 000 (koko Suomessa), joilla on varaa maksaa palveluistaan.

    VastaaPoista
  6. Hienoa ideaa! Raija, anna mennä vaan ajatusta eteenpäin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos teille kaikille kannustavista kommenteista! Kuten kj. kirjoituksessaan mainitsi, täällä Hämeenkyrössä on totuttu verkkaiseen ja viipyilevään etenemiseen varsinkin, jos on kyse uudistuksista, muutoksista, uuden luomisesta. Muutosvastarinta on ja tulee olemaan jopa käsinkosketeltavaa, mutta ainakin itse uskon vahvasti, että vastavoimat ovat voitettavissa.

      Poista